Новини

В Україні набув чинності закон про обов'язкове встановлення лічильників опалення та води

Законопроект про комерційний облік теплової енергії та водопостачання Верховна Рада розглядала шість разів, передавала на повторне читання, обговорила кілька десятків поправок і в підсумку ухвалила 22 червня цього року, президент підписав його 28 липня, набув чинності документ 2 серпня. З повним текстом чинного закону №2119-VIII можна ознайомитися на сайті парламенту.

Лічильники споживачам установлюють власники водомережі. Лічильники холодної води має бути встановлено в нежитлові приміщення до 2 серпня 2018 року, а для обладнання ними житлових будинків закон відводить удвічі більше часу, це потрібно зробити до 2 серпня 2019 року. Вимоги не стосуються тих будівель, які отримують воду від автономних джерел або взагалі не підключені до інженерних мереж.

Оператори мереж повинні повідомити власників приміщень про намір поставити лічильники на холодну воду не пізніше, ніж за два місяці до дня встановлення. У цей же термін власники повинні отримати інформацію про вартість, реквізити і порядок оплати.

Власник або співвласники приміщень мають право протягом двох місяців після того, як отримали повідомлення, повідомити операторові мереж:

про свою згоду;

про намір запропонувати інші умови встановлення лічильника;

про намір поставити лічильник самостійно.

Якщо мешканці на повідомлення ніяк не реагують, то за законом оператор мереж розпочинає встановлення приладів обліку. Те саме відбувається, якщо власники приміщення заявили про намір запропонувати інші умови або повідомили, що поставлять лічильники самі, але протягом чотирьох місяців із моменту повідомлення оператором цього так і не зробили.

У разі, коли власники перешкоджають установленню лічильника, оператор може отримати судовий дозвіл на сервітут – право обмеженого користування частиною приміщення, щоб прилади все-таки було встановлено.

Лічильники належать власнику приміщення, він же відповідає за їх збереження. Прилади беруть на облік протягом 14 днів із моменту встановлення або з моменту подання звернення власника до оператора мереж.

Хто за це заплатить?

Під час обговорення законопроекту в залі парламенту основна дискусія розгорнулася навколо питання про те, хто – оператор чи споживачі – повинні оплачувати встановлення лічильників. Усі поправки, які передбачали обов'язок комунальних структур оплачувати монтаж приладів обліку, депутати відхилили.

У підсумку в законі прописано норму, що затрати на обладнання будинків лічильниками несуть споживачі послуг.

Окремо зазначено, що оператори мереж не мають права нав'язувати мешканцям свої прилади. За бажання власник приміщення може самостійно придбати лічильник і звернутися до оператора з вимогою, щоб той його підключив.

Витрати на обслуговування та заміну лічильників також відшкодовують коштом споживачів. Загальний розмір плати за встановлення, заміну й обслуговування лічильників встановлюють виконавчі органи місцевих рад. Для приймання грошей за лічильники оператори мереж зобов'язані завести окремий рахунок і використовувати кошти тільки на ці цілі.

Навіщо все це придумали?

У пояснювальній записці до законопроекту зазначено, що сьогодні 77% споживачів послуг водопостачання мають лічильники, але якщо взяти тільки багатоквартирні будинки, то показник становитиме лише 22%. Це не дає змоги берегти воду, оскільки економії можуть досягати переважно через зменшення технологічних втрат. Завдяки закону невраховані витрати води у внутрішньобудинкових системах знизяться на три чверті, уважають автори документа.

Користувачі ж будуть платити тільки за спожиті ресурси, це має сприяти зменшенню витрат споживачів на оплату комунальних послуг, стверджують у пояснювальній записці.

Яка відповідальність передбачена?

За порушення вимог законодавства у сфері комерційного та розподільного обліку теплової енергії, гарячої чи питної води суб’єкти господарювання, які є операторами зовнішніх інженерних мереж або виконавцями комунальних послуг з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання, а також інші особи, які здійснюють розподіл обсягів відповідної комунальної послуги, несуть відповідальність згідно із законом, а саме:

Стаття 103-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення «Порушення правил користування енергією, водою чи газом».

Самовільне використання з корисливою метою електричної, теплової енергії, гарячої чи питної води без приладів обліку, результати вимірювання яких використовуються для здійснення комерційних розрахунків (якщо використання приладів обліку обов’язкове), або внаслідок умисного пошкодження приладів обліку чи у будь-який інший спосіб, а так само інші порушення правил користування електричною, тепловою енергією, гарячою чи питною водою, а також самовільне використання з корисливою метою газу, порушення правил користування газом у побуті, що не завдало значної шкоди, -

тягнуть за собою попередження або накладення штрафу на громадян від десяти до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і попередження або накладення штрафу на посадових осіб від тридцяти до вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян";

Стаття 103-3 Кодексу України про адміністративні правопорушення «Порушення вимог щодо комерційного обліку теплової енергії, гарячої та питної води».

Приєднання будівель до зовнішніх теплових мереж (крім мереж систем автономного теплопостачання), зовнішніх мереж гарячого водопостачання (крім мереж систем автономного гарячого водопостачання), зовнішніх водопровідних мереж (крім мереж систем автономного водопостачання) без оснащення вузлами обліку будівель і приміщень -

тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Самовільний демонтаж, умисне знищення, пошкодження, розкомплектування, інше несанкціоноване втручання в роботу вузла комерційного обліку теплової енергії, гарячої чи питної води -

тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від п’ятдесяти до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від двохсот до двохсот п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Створення перешкод для доступу представника суб’єкта господарювання, який забезпечує експлуатацію та обслуговування відповідних зовнішніх інженерних мереж, виконавця комунальної послуги або іншої особи, що здійснює розподіл обсягів відповідної комунальної послуги, до вузла комерційного обліку відповідно до Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" -

тягне за собою накладення штрафу на громадян від п’ятдесяти до ста п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від двохсот до двохсот п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян";

Стаття 188-1 Кримінального кодексу України «Викрадення води, електричної або теплової енергії шляхом її самовільного використання».

1. Викрадення гарячої  або питної води, електричної  або теплової енергії шляхом  її самовільного використання  без приладів обліку, результати  вимірювання яких використовуються  для здійснення комерційних розрахунків (якщо використання приладів обліку  обов’язкове), або внаслідок умисного  пошкодження приладів обліку  чи у будь-який інший спосіб, якщо такими діями завдано  значної шкоди, -

карається штрафом від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до двох років, або обмеженням волі на строк до трьох років.

2. Ті самі дії, вчинені повторно або за попередньою  змовою групою осіб, або якщо  вони завдали шкоду у великих  розмірах, -

караються позбавленням волі на строк до трьох років.

Відео новини

Корисні лінки

Єдина країна
Президент України
Верховна Рада України
Урядовий портал
Урядова телефонна ''Гаряча лінія''
Хмельницька обласна державна адміністрація